ExtraWaskracht Ik heb gewoon niet zo'n zin in gekloot met een valutarekening. Ik ga de auto invest-optie gebruiken en maandelijks storten en er zo min mogelijk naar omkijken. Dus het is vooral een praktische overweging, dat ik alsnog voor >2/3 in de VS zit incl. de dollar had ik scherp. Zoals gezegd heb ik niet zoveel vertrouwen in de economische hegemonie van Amerika op de langere termijn, maar mijn gedachte is dat zo'n etf zichzelf dan wel opnieuw weegt. Ik zit nu best zwaar in een Europese etf, daar ben ik ook niet zo tevreden mee. Ik wil dit geleidelijk herbalanceren door aanvullend in te leggen op een world-etf.
GSbrder Ik heb een deel van de verbouwing uit eigen middelen bekostigd. Dat mag ik in mindering brengen op de overwaarde die ik moet gebruiken voor aflossing om recht te houden op hra (bijleenregeling). Omslagpunt voor afweging aflossen vs. sparen/beleggen ligt op 3% rendement heb ik becijferd.
Ik verwacht overigens ook dat de echte klap door de Iran-oorlog nog moet komen. Economen hebben vast verstand van economie maar over de geopolitiek lijken ze vooral in de ontkenningsfase te zitten.