GSbrder Heb geen oplossing en de oplossingen die er zijn, hebben geen meerderheid.
Eerlijke geluid is gewoon: "meerderheid van Nederland wil de rommel niet, laten we stoppen met alle industrie."
Denk jij dat we industrie kunnen behouden, of is Nederland gewoon niet competitief?
Even naar hier...
Volgens mij trekken de laatste jaren veel bedrijven weg die veel energie verbruiken. Staal, zink, chemie... waar we eerst competitief waren (of leken) door de gasbel, is dat voordeel nu verdwenen. Ik zie wel degelijk een grote meerwaarde in het hebben van industriële bedrijvigheid in Nederland maar dat zal dus op basis van andere competitieve voordelen moeten zijn.
Dat kan innovatie zijn maar dat vraagt investeringen in de kenniseconomie in plaats van afbraak. Wij zouden in potentie wereldleider in windmolentechnologie moeten kunnen zijn. Wat betreft ICT hebben we enorme voordelen qua infrastructuur. Zo vallen er genoeg andere zaken te bedenken.
Op Europees niveau moeten we volgens mij minder absoluut gaan denken in vrijhandel maar moeten we gerichter importheffingen gaan toepassen om oneerlijke concurrentievoordelen die bv. Chinese bedrijven maar ook bedrijven uit andere regio's (luchtvaart, Emirates) hebben te neutraliseren. Voor een deel gebeurt dat natuurlijk ook al, daarom moeten we die CO2-heffingen erin houden.
Ik denk dus ook niet dat je stelling dat Nederlanders het hier niet willen hebben klopt. Dat willen we wel, maar wij hebben jarenlang sterk vervuilende bedrijven gepamperd waardoor ze te weinig hebben geïnnoveerd.