Waar het al mis gaat is dat prudent financieel en economische beleid als vrekkig gezien wordt. Ik heb begrepen dat de alliteratie 'vrekkige vier' circuleert in het Brusselse circuit. Als je dat soort taal hanteert heb je als politicus/diplomaat/ambtenaar dus echt niet begrepen waar het om gaat. Je voert prudent financieel en economisch beleid omdat dat de enige manier is om als land of samenwerkingsverband van landen je slagkracht te behouden. Het is dus geen kwestie van gierigheid maar een kwestie van het behouden van onafhankelijkheid, flexibiliteit en zekerheid.
Onder andere de Nederlandse overheid kan nu doortastend optreden omdat er sprake is van een gezonde financiële positie en doordat economische problemen in het verleden vroeg of laat zijn aangepakt. Omdat de Nederlandse overheid daar al decennia in slaagt wordt kan deze ook tegen een lage rente op de kapitaalmarkt terecht. Daardoor kan de Nederlandse overheid nu de schok van de Coronacrisis zo goed mogelijk absorberen en uitspreiden over de toekomst. Voor Oostenrijk, Zweden en Denemarken geldt hetzelfde. Prudent financieel en economisch beleid is dus juist van het allergrootste belang.
Mede daarom ben ik ook mordicus tegen iedere vorm van Eurobonds. Op termijn zal een gedeelde staatsschuld er voor zorgen dat de financiële en economische positie van de EU-landen die nu nog gezond zijn zal verslechteren zodat een situatie ontstaat waarin deze EU-landen en dus ook de EU steeds meer aan slagkracht zal inboeten. Mede daarom is het mij ook een volstrekt raadsel waarom het vaak Eurofielen zijn die pleiten voor Eurobonds.
En wees ook niet zo naïef om te denken dat als er "goede afspraken" gemaakt worden over prudent financieel en economisch beleid dat dit probleem wordt weggenomen. Het verleden toont namelijk aan dat deze afspraken niet nagekomen worden, kijk maar naar hoe met het Stabiliteits- en Groeipact werd omgegaan en hoe nu met voorwaarden aan ESM-steun wordt omgegaan.
Verder zal het aangaan van gedeelde staatsschuld er ook voor zorgen dat de tucht van de kapitaalmarkt richting de Zuid-Europese landen nog verder verwaterd (de ECB doet dat nu al door staatsschuld van deze landen op te kopen). Daardoor zal het alleen nog maar moeilijker zal worden prudent financieel en economische beleid af te dwingen bij deze landen. Kortom Eurobonds zouden naar mijn idee alleen bespreekbaar zijn als de Zuid-Europese landen hun soevereiniteit op financieel en economisch gebied opgeven, maar ik denk niet dat daar veel animo voor bestaat (😉).