Tem
Met deze schatting zou de staatsschuld oplopen tot 491 miljard euro, ofwel 63,1 procent van het bbp.
Dit is geen zorgwekkend cijfer vind ik, keurig zelfs als je kijkt naar de turbulente economische situatie.
Tem Met een groeiende economie kan de staatsschuld in verhouding tot de omvang van de economie ook afnemen terwijl er sprake is van een begrotingstekort. En volgens mij was er over 2019 en 2018 zelfs sprake van begrotingsoverschotten, dan snijdt het mes dus aan twee kanten bij een groeiende economie. Ik vind het geen trucje om de staatsschuld uit te drukken in relatie tot de omvang van de economie van die staat. De omvang van de economie is in feite de maatgevende factor voor de overheid om inkomsten te kunnen genereren.
Kunnen we dan niet beter gewoon wat meer holadijee gaan doen en de staatsschuld gewoon op laten lopen? Ik vind van niet, maar het belangrijkste argument daarvoor is naar mijn idee niet economisch van aard maar moreel van aard. Met een staatsschuld die sneller oploopt dan de economie groeit komt er in feite een welvaartsoverdracht vanuit de toekomst naar het heden op gang. Ook beperk je het vermogen van toekomstige generaties om in het geval van een economische teruggang compenserend op te treden door de overheidsuitgaven te verhogen. Dat vind ik niet te verdedigen.