• Games
  • Xbox en Playstation-topic

Dit topic was er nog niet hier, maar er staat veel te gebeuren. Eind dit jaar komt de negende generatie van spelcomputers op gang met nieuwe apparaten van Microsoft (de Xbox Series X) en Sony (Playstation 5) en er komen steeds meer details uit.

Wel de bedoeling in dit topic: bespreken van stats, prijzen, prestaties, games, etc.
Niet de bedoeling in dit topic: fanboyruziemaken omdat je de ene écht veel beter vindt dan de ander zonder onderbouwing, en opmerkingen dat gamen beter is op een pc.

Microsoft heeft vandaag specificaties van het nieuwe apparaat aangekondigd:

(meer details hier)

Van de PS5 weten we voorlopig nog niet zo veel, wat officiële berichten betreft (hier de site). Verwacht wordt dat de prestaties dicht bij elkaar liggen en dat beide consoles erg gaan inzetten op een verbeterde kwaliteit en backwards compatibility.

Een ander heikel punt is de prijs. Er is momenteel een heuse schaduwoorlog bezig tussen de twee grootmachten over wie als eerste de prijs gaat vrijgeven - zodat de ander daar vervolgens onder kan duiken.

Hebben beide fabrikanten al iets losgelaten over de backwards compatability? Dat zou voor mij een doorslaggevende reden kunnen zijn om te kiezen tussen één van beide consoles.

Friek De PS5 wordt backwards compatible met in ieder geval PS4-games. Er gaan geruchten dat hij mogelijk ook compatible zijn met oudere games, maar ik weet niet wat daar het laatste nieuws over is.

Friek Dat er een bepaalde vorm van backwards compatibility komt staat vast - de vraag is alleen hoe veel.

Xbox gaat daar waarschijnlijk erg ver in, dit is uit een officieel persbericht:

Our commitment to compatibility means existing Xbox One games, including backward-compatible Xbox 360 and original Xbox games, look and play better than ever before.

Wat PS betreft heeft Sony tot nu toe alleen maar bevestigd dat PS4-games backwards compatible worden, en nog niets officieel gezegd over de generaties daarvoor. Er gaan de wildste geruchten dat álle PS-games ooit uitgegeven op de PS5 gespeeld zouden kunnen worden maar dat lijkt mij eerlijk gezegd niet realistisch. In elk geval de PS3 heeft een dermate afwijkende architectuur dat je nooit PS3 én PS4-games zou kunnen spelen op hetzelfde apparaat (tenzij alles geremastered wordt of zo).

Ik ga trouwens persoonlijk denk ik voor de PS5, omdat een paar van mijn favoriete spellen Playstation-exclusive zijn (Om specifiek te zijn de Uncharted-reeks en Horizon: Zero Dawn). Maar als er hele grote verschillen in prijs of kwaliteit komen zou ik ook over kunnen stappen.

Waar ook veel geruchten over gaan is de vraag of één van beide fabrikanten een reuzentitel gaat overhalen om tijdelijk maar op één apparaat uit te komen. Een voorbeeld van een game die vaak genoemd wordt is GTA 6 - als die, zeg, de eerste maand of 2 maar op één van beide devices te krijgen is kan dat een beslissende klap geven aan de verkoopcijfers van de ander.

Janneke wees me erop dat er een tag Games is die ik net gemist had, whehe.

Als ik me niet vergis was bij de PS3 al heibel over de precieze backwards compatability van PS2-titels, vanwege het feit dat de Emotion Engine op den duur verwijderd werd uit de GPU's van nieuwere PS3-modellen. Dat is toen later neergekomen op pure software-matige emulatie.

Friek Klopt.

MS en Sony hebben een hele andere tactiek gevolgd wat BC betreft in het verleden. Waar de xbox altijd heel veel oude titels kon spelen is er voor zover ik weet nog nooit een Playstation backwards compatible geweest?

Ik heb in de loop der jaren voor mijn PS4 toch behoorlijk wat games gekocht die ik al eerder op de PS3 had gespeeld, soms is het toch leuk om de klassiekers te herspelen.

tsjok
        Tsja, hoogstens waren opvolgende generaties PlayStation compatible met hun directe voorganger (PS2 met PSX, PS3 tijdelijk met PS2, PS4 weer met PS3), maar is dat inderdaad nooit uitgebreid tot eerdere titels. Nintendo heeft dit probleem volgens mij omzeild door de titels online verkrijgbaar te maken, maar PSX- en PS2-titels nemen al gauw 700MB (CD) tot aan 8,5GB (DVD-DL) ruimte in. Die oude Nintendo-titels waren zwaar gecomprimeerde cartridges van 512Mbit (N64) of mini-DVD's van 1,5GB (NGC). Maar corrigeer me vooral als ik ernaast zit.

Toch vind ik dat nog altijd zeer spijtig, want er zitten enorm sterke PSX- en PS2-titels tussen die nooit zijn waarde verloren hebben (Metal Gear Solid, Gran Turismo, Castlevania: Symphony of the Night, Final Fantasy-reeks).

Friek PS4 weer met PS3

Volgens mij is PS4 helemaal nooit BC geweest met PS3 of wel?

Verder eens hoor, die oude spellen herspelen is leuk.

De laatste generaties consoles zijn over het algemeen allemaal veredelde personal computers geworden. x86-architecturen, en custom videokaarten gebaseerd op bestaande PC kaarten. Dat maakt backwards compatibility 'makkelijk'. Vroeger werden er custom architecturen gebouwd om uit zo weinig mogelijk hardware zoveel mogelijk kracht qua gaming uit te kunnen peuteren. Dat waren tijden dat de console bij release vaak beter presteerden dan een top-of-the-line PC van die tijd. Maar tijden zijn veranderd dat je uit niet perfect geschikte hardware genoeg rekenkracht kunt halen om een kwaliteits console neer te zetten, en dus niet iets speciaals hoeft te ontwikkelen. Daarnaast vinden ontwikkelaars het wel fijn als men een game zonder al te veel moeite naar meerdere platformen kunnen brengen.

Als je dus backward compatibility wilt verschaffen op software-level tussen een x86 architectuur en iets anders moet je gaan emuleren. Dan krijg je dus een software laag tussen je oude game en je nieuwe console die het moet gaan vertalen, in real-time terwijl je speelt. Dat is met veel nieuwere generaties qua consoles zoals een PS3 of Xbox360 op dit moment eigenlijk niet te doen.

Maar ik geloof dat je bijvoorbeeld een Wii, PSX, PS2 en ouder al prima kunt emuleren op een beetje computer.

Ik ben juist een beetje weg aan het bewegen van consoles. Dit wordt dan ook de eerste generatie die ik over zal slaan. Ik kan momenteel op PC alles vinden wat ik nodig heb wat games betreft.

Bovendien biedt deze generatie ook niet echt nieuwe features waar ik heel erg op zit te wachten.

Myst Oh ik ga juist weer terug van PC naar console. Ik heb een prima PC staan die alle games aan kan, maar vind het gewoon geen prettige manier van gamen. Lekker op de bank heeft dan toch mijn voorkeur

Helsinki Dit. En je kunt voor je computerwerk gewoon met een lichte laptop af, in het verleden kocht ik eigenlijk puur voor games een lompe PC. Dan vind ik gamen op de bank op een grote tv en mijn laptop gebruiken als ik hem nodig heb, veel fijner.

Maar dit is natuurlijk een heel persoonlijke keuze, ieder zo zijn eigen ding.

tsjok Ik heb mijn ziel tijden geleden al verkocht aan Google. Mijn huidige Chromebook loopt op zijn laatste benen, maar hierna komt er een pixelbook voor in de plaats. De keren dat ik de PC aan heb gehad in de afgelopen maanden, zijn op één hand te tellen. Maar dat is een beetje offtopic, excuus.

Wanneer je niet hardcore op pc gamet met shit- en pissjugs onder je bureau ben je een vieze casual.

a month later

Ik zit te overwegen een van beide consoles te kopen (Xbox One X of PlayStation 4 Pro). Dit voor wat online gaming, in tijden van corona. Een nieuwe, geschikte game-pc is me wat te duur in vergelijking. Zelf vind ik vele verschillende type games tof om online te gamen (van FPS tot RTS), maar heb eigenlijk geen idee wat een goede keus is op dit gebied. Daarnaast ben ik ook enigszins bang dat zo'n console na enkele maanden (wanneer we wellicht uit de crisis zijn) maar een beetje ligt te verstoffen.

Desondanks hartelijk dank voor uw advies.