• Nieuws
  • Algemeen nieuwsberichtentopic

Ik post, net als een aantal anderen, regelmatig nieuwsberichten of fragmenten in het café, maar het idee van @Molurus om daar een eigen topic voor te maken is wat mij betreft zo gek nog niet. Discussies over het nieuws van de dag kunnen dan hier, en verhalen over struggles op je werk, over de kat die op je tapijt gepoept heeft en over je vertraagde trein kunnen in het café blijven.

En hé, als dit topic niet loopt dan zakt het vanzelf weg. Ik zal wel proberen om hier offtopic te verwijderen, trouwens.

En op verzoek van de A's geen artikelen van Trouw of Volkskrant overnemen, s.v.p.

TS Begint:

Het verschil tussen wat jonge mannen en jonge vrouwen verdienen wordt groter. Vrouwen tot 36 jaar verdienen gemiddeld 6,4 procent minder dan mannen, blijkt uit onderzoek op basis van de gegevens van meer dan 43.000 werknemers, uitgevoerd door de Nyenrode Business Universiteit en Intermediair.

Bij het vorige onderzoek in 2017 was het verschil nog een kleine 5 procent. Bij vrouwen boven de 35 jaar is het verschil groter, 8 procent, en dat is vrijwel gelijk gebleven aan het verschil dat twee jaar geleden werd gemeten.

Onderzoeker Jaap van Muijen van Nyenrode heeft geen verklaring voor de toename. Hij denkt dat vrouwen bij hun eerste baan misschien minder stevig onderhandelen dan mannen.

Vrouwen werken vaker in sectoren waar de salarissen relatief laag zijn en in deeltijd. De onderzoekers hebben daar rekening mee gehouden en ook allerlei andere factoren gecorrigeerd die invloed kunnen hebben op het loon. Desondanks concluderen ze dat er nog steeds loonverschillen zijn tussen man en vrouw.

Hogere opleiding, meer salaris
Uit het onderzoek blijkt ook dat de kloof tussen mensen met een universitaire opleiding en mensen met een mbo-opleiding groter wordt. Bij mensen met een wetenschappelijke opleiding kreeg 72 procent er in de afgelopen jaar salaris bij. Bij mensen met een mbo-diploma ging het het om 53 procent.

"Er is een tekort aan mensen, ik had dit helemaal niet verwacht", zegt onderzoeker Van Muijen. "De verschillen zijn behoorlijk. Hoogopgeleide mannen zijn het beste af. Zij gaan er het meest op vooruit."

Uit het onderzoek blijkt ook dat van de hoogopgeleide werknemers 58 procent tevreden is met zijn baan. Bij mensen met een mbo-opleiding is 35 procent tevreden.

Bron

We weten het al jaren, en allerlei programma's en bewustwordingscampagnes ten spijt worden de verschillen toch weer groter.

Is dit echt het old boys network, kunnen vrouwen significant slechter onderhandelen of zijn (veel) vrouwen gewoon tevreden met dat wat ze nu krijgen in combinatie met wat ze ervoor doen? Ik durf het niet te zeggen...

En iets heel anders, verwarde-man-incidentje in de buurt:

In locatie Achter de Bank van Woonzorgnet in hartje Nijmegen dreigt een man met geweld. Mogelijk heeft hij een vuurwapen. De politie is massaal aanwezig, verschillende straten zijn afgezet. Agenten dragen kogelwerende vesten.

De man zou dreigen ‘mensen in de buurt te beschieten’, zegt een politiewoordvoerder. Of er sprake is van een gijzeling is niet duidelijk. De politie heeft Achter de Bank, Klein Mariënburg en de Hertogstraat afgezet.

In het pand van Woonzorgnet krijgen mensen met ernstige psychiatrische problematiek 24-uurs zorg en woonbegeleiding. Een aantal bewoners van de locatie zit momenteel op straat, samen met begeleiders. In het pand zijn zestien woonstudio’s. Op de eerste verdieping is een algemene ruimte.

Een arrestatieteam is vermoedelijk onderweg, samen met een onderhandelaar.

Gelderlander

Dit kan toch gewoon in de slowchat? Dat “post hier hele artikelen uit kranten”-topic loopt ook voor geen meter.

remlof Hier lijkt me beter, dan kan een niet-ingelogde bezoeker ook wat zien.

Ossu Ah oké, maar dan lever ik mijn eventuele commentaar wel gewoon in de slowchat.

Duke Justitie had 120.000 geëist, de schikking zou minder zijn dan dat. Maar dat Van Rey kennelijk een ton of iets dergelijks uit zijn mouw kan schudden zegt op zich wel genoeg.

CDA en CU willen voortaan de recreatieve harddrugsgebruiker op de bon slingeren. Deze oproep doen de partijen aan de vooravond van de justitiebegroting. "Hou festivalgangers met een pil op aan en leg ze een boete op", zegt Madeleine van Toorenburg (CDA).

Paar honderd euro boete
        Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg (CDA): "De festivalganger die nu een lijntje neemt op een festival of een pilletje, komt er nu veel te makkelijk mee weg. Zij houden met hun gebruik de georganiseerde misdaad in stand. De harddrugsgebruiker niet echt strafrechtelijk vervolgen; die fase zijn we wat ons betreft echt voorbij.

Ook kamerlid Stieneke van der Graaf (CU) wil dat de gebruiker in de kraag gevat wordt. "Wij willen dat er gehandhaafd gaat worden op plekken waarvan we weten dat er veel gebruikt wordt. Dat is bijvoorbeeld op festivals. Het is simpelweg strafbaar om een pil in bezit te hebben, of een gram coke. Je kunt er een fikse boete van een paar honderd euro voor krijgen of in zwaardere gevallen zelfs een taakstraf of een gevangenisstraf. Laten we de wet dan ook gaan handhaven op dit punt."

1Vandaag
        De politie heeft immers capaciteit genoeg. Oh, en vrijheden zijn maar vieze dingen volgens onze Gristenvrienden.

janneke141

Volledig kansloos. Complete verspilling van politiecapaciteit, die alleen maar tot minder draagvlak voor het pmolitiewerk leidt.

De drugsdiscussie vind ik altijd best lastig. Er is sowieso wel een bepaald grensgebied tussen 'harddrugs' en 'softdrugs', en bovendien zou ik er eerder voor pleiten om de handel en verkoop aan te pakken dan de gebruiker zelf.

De politie kan wat mij betreft beter die voetbalracisten op de bon slingeren, veel nuttiger.

• Reya replied to this.

https://www.nu.nl/politiek/6012033/rutte-politiek-kan-racisme-niet-alleen-oplossen-samenleving-moet-helpen.html

Premier Mark Rutte vindt dat er niet te snel gekeken moet worden naar de politiek om racisme en discriminatie aan te pakken. "Dit kunnen wij als politiek niet in ons eentje oplossen", zei hij dinsdag tijdens het Vragenuur. "Ik begrijp dat er gekeken wordt naar de overheid, maar heb niet de illusie dat we racisme alleen oplossen met wetgeving."

Er zou in elk geval best wat harder opgetreden mogen worden tegen openlijk racisme. Denkt Rutte nu werkelijk dat die verantwoordelijkheid bij (bijvoorbeeld) voetbalclubs leggen, die dan in het beste geval een stadionverbod geven, iets gaat oplossen? Ik vind die aanpak in elk geval idioot mild voor het soort vergrijp.

• Ossu replied to this.

janneke141 een jaar of 11 na het paddoverbod vindt het CDA het tijd om weer eens een andere groep drugsgebruikers waar amper iemand last van heeft, het leven zuur te maken.

Pompom Wat ik me bij dit soort dingen afvraag, zouden ze er nu zelf van overtuigd zijn dat dit een realistisch plan is, of roepen ze dit écht alleen maar voor het mediamoment?

Pompom

Ja, dat lijkt toch het oude conservatieve en nogal kneuterige handhaven van grotendeels dogmatische normen en waarden. Als mensen drugs willen gebruiken moeten ze dat, wat mij betreft, zelf weten... zolang ze niemand tot last zijn.

Over het algemeen zijn er volgens mij weinig incidenten met mensen die een pilletje hebben genomen.

remlof

Oh, ik vind dat juist wel een prima lopend topic. Af en toe komt er een post, en dan eigenlijk altijd met een interessant artikel. Ik volg het graag.

janneke141 Niet eens met handhaven, want daar schiet je niks mee op. In tegenstelling tot het verhaal over racisme is dit prima iets waar je de gebruiker zelf op aan kunt spreken. Ik kan mij namelijk ook storen aan mijn veganistische vrienden die hartstikke begaan zijn met het lot van de wereld, maar in het weekend wel doodleuk MDMA naar binnen werken op een feestje waar vrij letterlijk bloed en milieuschade aan kleeft. Dan ben je beyond hypocriet. Die hypocrisie moet maar eens aan de kaak gesteld worden. Dat doe je echter niet met boetes.

Oh, en verder gewoon legaliseren die hap. In tegenstelling wat de conservatieve meerderheid beweert lost dat echt wel een deel van het probleem op.