Eur
Zeker. De directheid van zo'n telefoongesprek is dan ook wel mooi.

Ik gaf altijd de voorkeur aan schriftelijke discussies (via internet). Die bieden een zekere anonimiteit en maken dat mensen hun bijdragen zelf kunnen (dubbel)checken en redigeren. Ik meende dat dat altijd zou leiden tot de 'best mogelijke' uitkomst van een debat, omdat er minder 'vervuiling' optreedt. De anonimiteit maakt dat persoonlijke achtergronden er niet toe doen, maar een bericht zuiver op de inhoud wordt beoordeeld. En omdat mensen hun bijdragen kunnen redigeren maakt dat dat zij alle (voor hun) relevante feiten paraat hebben en de ander ook naar hun bronnen kunnen verwijzen.

Maar daarbij had ik de misvatting dat hun overtuigingen voor (veel) mensen meer emotioneel dan rationeel zijn. De confrontatie die je bij zo'n directe discussie hebt maakt het veel makkelijker om dat bloot te leggen. In een schriftelijke ronde zou iemand allerlei argumenten kunnen zoeken in een poging zijn emotionele overtuiging te staven. In een directe confrontatie ga je direct door naar de kern van de emotie die iemand tot die overtuiging heeft gebracht. Dat wordt hier perfect geïllustreerd door de uitspraak van die interviewer: "You've spent five minutes pretending that you've got proper political arguments or economic understanding".

Natuurlijk laat zo'n setting ook veel ruimte voor misbruik van retorische- en semantische trucjes, maar wanneer mensen elkaar met respect behandelen en oprecht zijn in hun belangstelling voor de denkwijze van een ander, is het de beste manier om een discussie te voeren.

• Eur likes this.
4 days later

Drietebuul
Ik heb de laaste dagen wel wat meer spul van die man gehoord. Genieten hoor! 😂

Drietebuul Hoewel het wel vermakelijk is om de 'Ik wil uit de EU omdat er hier te veel negers wonen!'-types zichzelf belachelijk horen te maken, weet ik niet of dat nou helemaal een representatief beeld geeft.

• Myst replied to this.

mono Denk je dat er mensen zijn die echt een goed inhoudelijk argument hadden om voor Brexit te stemmen?

• Reya replied to this.

Myst

Er is iemand die ervoor gestemd heeft om zelf premier te kunnen worden, in ieder geval.

14 days later

'Britse regering wil eerdere brexit-afspraken met EU tenietdoen'
      https://nos.nl/l/2347113

Het VK legt even een Trumpiaanse bom onder de onderhandelingen met de EU.

Puur om binnenlands gezichtsverlies te voorkomen volgens mij. Jammer dat het zo moet. Er is niemand bij gebaat, al gaan de Britten er zelf waarschijnlijk meer last van hebben dan de EU-landen.

janneke141

Bovenop de Coronadepressie gaat dit heel veel mensen aan beide kanten van de Noordzee pijn doen.
        Trieste bedoening.

Duke Het heeft een hoog 'wie heeft de langste'-gehalte, over de ruggen van hardwerkende onder- en werknemers.

Maar dan nog. In NL gaat het heel vervelend zijn voor bedrijven die hun belangrijkste zaken doen met het VK, en voor de visserijsector. De economie over de hele breedte heeft veel meer zakenpartners dan het VK alleen. Andersom zijn de Engelsen voor hun internationale handel wel erg afhankelijk van de EU...

• Duke replied to this.

janneke141

Uiteraard, naar verhouding gaat de schade in het VK groter zijn. Maar de pijn in Nederland zou ik ook niet onderschatten.

Verder niet zo relevant ook, hopelijk vinden ze nog wat verstand terug daar en gaan ze voor een milde variant.

6 days later

De eerste slag is voor Johnson.

Het Britse Lagerhuis heeft met grote meerderheid voor een wetsvoorstel gestemd dat indruist tegen de brexit-afspraken die vorig jaar zijn gemaakt met de Europese Unie. Het is een eerste overwinning voor premier Johnson; er komen nog wijzigingen, amendementen op de wet in stemming en daarna moet het Hogerhuis er nog een standpunt over innemen.

[...]

Dat de eerste stemming in het voordeel van Johnson zou uitpakken werd al verwacht, zegt correspondent Tim de Wit in het NOS-radioprogramma Met het Oog op Morgen. "Er wordt vooral gekeken naar de weerstand die er is binnen de Conservatieve Partij van Johnson. Het lijkt erop dat 20 tot 25 Lagerhuisleden zich hebben onthouden van stemmen. Dat is wel een duidelijk signaal, maar brengt hem niet in de problemen. Daarvoor heb je er zeker 45 of meer nodig."

[...]

"Het lijkt erop dat Johnson op ramkoers is", zegt De Wit. "Hij wil gewoon door met deze wet, en zijn voet op het gaspedaal houden. Johnson kan ook niet meer terug. Hij vindt dat de EU zijn kant op moet bewegen. Als dit zo doorgaat is de kans echt reëel dat de onderhandelingen kunnen klappen en eindigen met een no deal-scenario."
            NOS

Ondanks Milibands sterke optreden eerder die dag:

Maar in het Hogerhuis zal de weerstand veel groter zijn.

Laten we het hopen, want deze wet is wel een nieuw dieptepunt.

Linus Een typisch voorbeeld van wij-hebben-schijt-aan-iedereen nationaalpopulistisch beleid.

Deze presidentskandidaat heeft ook niet zoveel op met dat napo-beleid.

Had ook niet anders verwacht. Biden volgt hiermee niet alleen de partijlijn, maar hij behoort ook tot de groep Amerikaanse politici met Ierse roots. Ergens wel heerlijk dat de Conservatieven/Britse nationalisten nu last hebben van hun koloniaal verleden.

Even heel simplistisch:
              VK: Wij gaan weg en we willen een trade-deal
              EU: Deze krijg je pas als je weggaat
              VK: Wij zijn weg we willen een trade-deal
              EU: Sta je vissen af en we kunnen gaan onderhandelen.

Dit gaat fantastisch.

• Duke replied to this.