Maar liefst nog geen 5000 banen, hoorde ik. Het voorbeeld dat vanmorgen op Radio 1 te horen was, ging over een webshop (Monstershop) die zijn distributie-activiteiten naar Venlo heeft verplaatst. Precies wat we niet nodig hebben. Activiteiten waar in Nederland helemaal geen werknemers voor zijn en die voor meer verkeer en milieubelasting zorgen. Maar het is ongetwijfeld goed nieuws voor Polen-uitzendbureaus.

Dwersdriever Wat negatief weer. Ik vind 5000 banen niet niks voor een klein land als Nederland. En het levert ook nog eens miljoenen op in belastingen en bestedingen bij andere bedrijven.

janneke141 Dat Europese medicijnbureau heeft 900 banen opgeleverd naar het schijnt. Maar dat zijn dan weer vooral expats denk ik. Het zal allemaal wel bijdragen aan de heilige jacht op economische groei, maar of Nederland er beter van wordt, valt te betwijfelen.

Dwersdriever Maar dat zijn dan weer vooral expats denk ik.

Zonder fatsoenlijke bron zou ik mijn geld daar zeker niet op willen zetten. Het kan, en zeker een deel van die 900 zal bestaan uit expats - maar wij hebben zelf natuurlijk ook genoeg hoogopgeleide mensen in een dergelijke sector.

janneke141 In september vorig jaar waren het er al ruim 500. In totaal zal het uiteindelijk om ruim 700 expats gaan. Wat ook logisch is. Het is gewoon een bestaand internationaal instituut met een bestaand internationaal personeelsbestand met specifieke kennis. Ze gaan hier geen heel nieuwe organisatie optuigen met nieuwe mensen. Het kantinepersoneel en de baliemedewerkers zijn mogelijk Nederlanders, maar daar zal het wel bij blijven.

https://nltimes.nl/2019/09/09/half-ema-expats-chose-amsterdam-home

Dwersdriever Aha, dank. Benieuwd hoe dat er over vijf jaar uitziet.

En dan nog heb ik liever dit type gastarbeider dan het zoveelste distributiecentrum, maar daar zijn we het geloof ik wel over eens.

remlof Ik heb geen reden om te twijfelen aan de genoemde getallen.

Maar goed, van de NOS:

Inmiddels zijn ongeveer 700 werknemers naar Nederland verhuisd. Zij werken op het tijdelijke kantoor bij station Amsterdam Sloterdijk waar het EMA begin dit jaar introk. Enkele tientallen werknemers moeten de oversteek nog maken. De overige 170 nemen ontslag, zij blijven liever in Londen wonen.

https://nos.nl/artikel/2310522-europees-medicijnagentschap-krijgt-sleutel-nieuwe-hoofdkantoor-amsterdam.html

• Duke replied to this.

janneke141
              Van dat agentschap wordt ook veel bijkomende economische activiteit verwacht.
              dat zal netto een prima ontwikkeling zijn.

ware het niet dat de totale Brexit zo negatief uit zal pakken voor ons dat het een zeer schrale troost is.

Dwersdriever

Overigens wel mooi dat een compleet nieuw kantoor voor ze werd opgeleverd (Na het tijdelijke onderkomen) voordat de eerste Brexitdeal was getekend 😄

Ik zal zorgen dat ik achter elke post de groetjes aan Trump doe.

LuisInPels Jij bent en blijft EU-burger en daarmee blijf jij volgens mij gewoon onder de GDPR vallen.

Vanaf 1 maart keert het grootste symbool van de Britse 'onafhankelijkheid' weer terug: het blauwe paspoort. In de hoofden van veel niet al te goed geïnformeerde eilandbewoner is dat een typisch voorbeeld van de Brussel die zijn wil oplegt aan de individuele lidstaten, samen met de kromme komkommer.

En dan lees je het laatste zinnetje van het NOS-bericht:

De paspoorten worden overigens wel vervaardigd door een Frans bedrijf, schrijft de BBC.

janneke141 Ik hoop dat ze er achterop in kleine letters “Made in the EU” op zetten 😆

2 months later

Op sommige vlakken versnelt de coronacrisis de ontvlechting van het VK met de EU:

https://www.volkskrant.nl/economie/de-nederlandse-en-britse-tata-steel-staan-op-het-punt-van-scheuren~b114bb97/

Hans Schenk, emeritus-hoogleraar economie in Utrecht en voorheen adviseur van de ondernemingsraad van Tata, denkt dat ontvlechting onontkoombaar is. ‘Het is een optelsom van Brexit, het besluit van het Indiase moederbedrijf om de onderdelen in Europa niet meer te helpen en de coronacrisis, waardoor het Britse onderdeel zonder staatssteun failliet zal gaan.’