Duke
Waarschijnlijk de dag dat het doorgaat :') en dat kan dus eind januari al zijn.
Brexit #5 - T plus een beetje
blijft een briljant idee die Brexit :’).
Jaja, Kan niet wachten eigenlijk tot mensen in beginnen te zien dat ze genept zijn. Alhoewel, er zijn ook nog steeds mensen die Trump supporten...
LuisInPels Vanaf dan kan er wel 10 miljard per maand extra naar de NHS, dat is dan weer het goede nieuws
janneke141 Per maand? Per week man!
Blijft bijzonder inderdaad...
- Edited
Brexit kust zelfs in Wales het nationalisme wakker
De kans bestaat dat het Verenigd Koninkrijk uiteenvalt als Brexit na 31 januari een feit is. Zelfs in het gematigde Wales groeit de animo voor afscheiding. „We hebben hier binnen tien jaar een onafhankelijkheidsreferendum.”
remlof „We hebben hier binnen tien jaar een onafhankelijkheidsreferendum.”
Aldus de grootste nationalist van Wales die nauwelijks gesteund wordt door de bevolking.
Dit gaat echt niet zo'n vaart lopen. Er is wel een minderheid die afscheiding wil maar het overgrote deel van de bevolking wil gewoon bij het VK blijven en de meerderheid wil ook uit de EU. De Schotse onafhankelijkheidsstrijd is veel interessanter in mijn ogen.
Een verzoek tot een nieuw referendum heeft Johnson trouwens deze week afgeschoten. https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-51106796
Heb simyo al jaren, nooit problemen.
tsjok Dit gaat echt niet zo'n vaart lopen. Er is wel een minderheid die afscheiding wil maar het overgrote deel van de bevolking wil gewoon bij het VK blijven en de meerderheid wil ook uit de EU. De Schotse onafhankelijkheidsstrijd is veel interessanter in mijn ogen.
Uiteraard. Maar het is wel interessant om te zien dat de Brexit-soap blijkbaar voor een opleving van nationalisme zorgt in Wales.
LuisInPels Ik kan overigens in Zwitserland ook gewoon roaming gebruiken. Die zitten niet in de EU. Dus er zitten wel wat haken en ogen aan die regeling.
- Edited
PolitiekGeaard Het gaat niet om roaming an sich, dat kun je (vrij letterlijk) overal ter wereld. Alleen binnen de EU gaat dat sinds 2017 uit je normale bundel en kost het dus niets extra, buiten de EU geldt dat niet en moet je een buitenlandse bundel kopen (of los betalen). Dat geldt voor Zwitserland en straks ook voor het VK.
tsjok Ja dat bedoelde ik. In Zwitserland gaat het gewoon uit de bundel, ipv van extra kosten. Wellicht dat het andersom niet zo is, maar ik betaal niets extra daar.
Hier het nogal onhandige smsje die stelt dat Zwitserland blijkbaar in de EU zit.
Welkom in Zwitserland! Voor bellen/sms/internet in de EU geldt hetzelfde als in NL, de min/sms/MB's gaan van je bundel af. Kosten buiten de bundel zijn gelijk aan de buitenbundel kosten in NL. Het belplafond is niet van toepassing in de EU. In geval van nood bel gratis 112. Meer tariefinformatie? Bel +31612001330. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens? Sms INFO UIT naar 1330.
Voorheen gaven dit soort sms'jes de kosten aan.
PolitiekGeaard Huh, dat is wel vreemd. Ik denk dat dat specifiek een service van jouw provider is, want voor zover ik weet doet Zwitserland niet mee met die EU-regeling (dat zou theoretisch namelijk wel gewoon kunnen, Noorwegen en IJsland doen wel mee). Zie ook hier onder Territorial extent: https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_roaming_regulations
Het VK valt er in elk geval straks buiten tenzij ze voor die tijd een regeling treffen, wat op dit moment nog niet is gebeurd.
PolitiekGeaard
Ja, in Equador kan ik wrsch ook roamen maar het gaat om de kosten.
En 2 jaar geleden zat Zwitserland nog niet in de roamingzone!
Andorra zit er overigens ook niet in, kwamen we deze zomer gelukkig op tijd achter
- Edited
Na eventjes zoeken ligt dit dus aan je provider. KPN ziet Zwitserland als een EU land, en daardoor heb je geen extra roaming kosten. https://www.bellen.com/bellen-buitenland/eu-landen-per-provider Het zal andersom voor een Swisscom bijvoorbeeld niet gelden aangezien zij niet aan die regels hebben te voldoen en blijkbaar ook niet willen. Ze zouden dat in principe wel kunnen. https://www.swisscom.ch/en/about/medien/news/head-of-roaming-on-scrapping-roaming-in-the-eu.html
Ik zou gewoon afwachten wat de Britse provider gaat doen
Edit: Met een Vodafone abonnement kun je blijkbaar zelfs in Albanië of Turkije je bundel gebruiken.
Ik ken niet alle regels omtrent roaming, maar wat houdt een Vodafone UK tegen om gewoon hun regels wat betreft roaming gelijk te trekken met de EU?
PolitiekGeaard Ik ken niet alle regels omtrent roaming, maar wat houdt een Vodafone UK tegen om gewoon hun regels wat betreft roaming gelijk te trekken met de EU?
Omdat ze zonder afspraken geen eurocent krijgen van de providers die hun klanten in het buitenland laten roamen.
PolitiekGeaard Edit: Met een Vodafone abonnement kun je blijkbaar zelfs in Albanië of Turkije je bundel gebruiken.
Ik ken niet alle regels omtrent roaming, maar wat houdt een Vodafone UK tegen om gewoon hun regels wat betreft roaming gelijk te trekken met de EU?
Dat zal vooral een financiële afweging zijn.
Britse Europarlementariër vraagt zich af wie de Britse (visserij)belangen in Europa gaat behartigen in het EP na de Brexit.
Van welke partij June Mummery is? De Brexit Party.
janneke141 Wat een lastig probleem voor de desbetreffende politicus. Was ook niet te voorkomen dit.
_!
Dat blauwe paspoort maakt alles het waard!
LuisInPels Vooral als er “Your mother was a hamster” op staat.
Ja, 'deze aanbieding geldt totdat de Britten echt weg zijn' is een gok die de Lidl niet zal willen nemen
Europese Unie doet Groot-Brittannië Rituals-pakket cadeau op afscheidsfeestje
29 januari 2020 door Jos Maalderink en Tom RöfekampOp de afscheidsborrel van Groot-Brittannië heeft de Europese Unie Groot-Brittannië een Rituals-pakket cadeau gedaan. Europa wil met het gebaar waardering uitspreken voor het land dat de afgelopen 47 jaar bij de Europese Unie heeft rondgelopen.
“We hopen dat je hier een leuke tijd hebt gehad en dat je een hoop hebt opgestoken van de tijd dat je lid van de Europese Unie was”, vertelde commissievoorzitter Ursula van der Leyen tijdens een kort toespraakje. “Ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat we je allemaal erg gewaardeerd hebben. Die gefrituurde vis met azijn bij de borrels zullen we zeker herinneren.” Daarna was er tijd voor een hapje en een drankje en gingen de meeste lidstaten met elkaar over voetbal praten.
- Edited
Scottish parliament votes to hold new independence referendum
https://www.euronews.com/2020/01/29/scottish-parliament-votes-to-hold-new-independence-referendum
Scottish lawmakers also voted to keep the European Union flag flying outside the Scottish Parliament after Brexit.
Even een zijsprongetje, over die paspoorten: heeft Schotland eigen paspoorten, verschillend van Engeland of Wales? Ik vroeg me dat af omdat je bij nogal wat sporten de sporters onder Engelse, Schotse etc. vlag uit ziet komen en niet onder de Britse. Hoe bepalen ze waar je bijhoort?
janneke141 Nee, er is alleen één Brits paspoort (dat is immers het land waar al die burgers staatsburger van zijn). Het IOC heeft nogal een eigen mening over wat een land is, vandaar dat plekken als Aruba, Puerto Rico, Schotland etc etc in de sport vaak als land worden gezien. Hoe ze precies vaststellen of een Brit Welsch of Schots is weet ik zo niet, al kan ik wel even in de reglementen duiken als je het heel graag wil weten.
tsjok Maar bij het IOC is juist weer iedere Brit Brit. De FIFA of de hockeybond maken juist wel onderscheid, en bij de typisch Britse sporten als snooker of rugby al helemaal. En om het helemaal complex te maken bestaat het Ierse rugbyteam uit het hele eiland. Net als hockey trouwens.
Nee, ik geloof het verder wel. De paspoortvraag is beantwoord, de sportbonden zullen er wel eigen regels voor hebben.
Nou, vannacht is het zover.
PolitiekGeaard Wat is er vannacht?
- Edited
PolitiekGeaard Nee, morgenavond 23:00 uur GMT. Middernacht onze tijd.
BBC 1 en 2 hebben speciale programma’s rondom de brexit rond dat tijdstip.
remlof
Hmm, ik zweer dat ik vandaag ergens heb gelezen middenacht van 30 naar 31 Januari. Je zult gelijk hebben hoor, vond het al raar.
PolitiekGeaard Sky News is het met me eens, dus het zal wel kloppen:
Laatste ochtend van de Britten in de EU is aangebroken. En aangezien die rare snuiters aan de overkant zelf voor Rieu's versie hebben gekozen als hun laatste protest, doe ik voor één keer mee.