• Muziek
  • Recente muzikale ontdekkingen

Misschien leuk om te delen welke albums of muziekanten je recentelijk hebt ontdekt. Dat kunnen ook oude albums zijn of muzikanten van weleer. Waar het om gaat dat je ze recentelijk hebt ontdekt en enthousiast over ben 😁

Om zelf te starten. Recentelijk heb ik Kurt Vile ontdekt. Hij is grondlegger van de indierockband The War on Drugs maar ik ken hem tot nu toe voornamelijk van het solo-album
b'lieve i'm goin down (2015)

Kurt Vile haalt inspiratie uit de muziek van o.a. Neil Young en Tom Petty en dat hoor je ook wel terug op het album. Ik luister het album de laatste tijd regelmatig op de fiets of als ik een beetje aan het klooien ben.
Het catchy nummer Pretty Pimpin werkt als een soort verslaving en heb ik echt al tientallen malen geluisterd.

Inderdaad een catchy nummer. Leuke muziek, wist niet dat deze man ook op eigen houtje muziek maakte. War on Drugs is iets meer mijn stijl, want wat dromeriger/slepender. Maar niks mis hiermee.

Al eerder in de jukebox door mij geplugged, maar afgelopen zomer de muziek van Them Are Us Too ontdekt, maar met name de stem van zangeres Kennedy Ashlyn. Zij heeft een prachtig stemgeluid en een mooi breed bereik. De muziek is een geweldige throwback naar de jaren '80 gothic. Them Are Us Too bestaat helaas niet meer nadat de gitariste op tragische wijze om het leven is gekomen bij een brand. Ze werd maar 22.

Nu is de zangeres solo verder gegaan onder de naam SRSQ. Dromerige pop in de stijl van Cocteau Twins. Heeft de hele zomer op repeat gestaan bij mij.

Dit vliegt volledig onder de radar, maar wat mij betreft dé stem van de afgelopen jaren.

• Tem replied to this.
    • Tem likes this.

Mijn laatste ontdekking is Kokoroko, een Londens jazz-ensemble dat net hun eerste EP heeft uitgegeven.

We Out Here, waar dit nummer op staat, is een complitie van Brits jazztalent waardoor ik nog veel meer nieuwe dingen ben gaan luisteren. Maar nieuwe muziek heeft bij mij altijd tijd nodig, dus daarover misschien later meer.

• Tem likes this.

Tem Kurt Vile is leuk ja! Walkin on a Pretty Daze heb ik wel aardig veel geluisterd maar daarna ben ik hem een beetje uit het oor verloren.

Myst

Chill, dat nummer van Them Are Us Too is echt geweldig. Doet mij een beejte denken aan Trailer Trash Tracys

• Myst replied to this.

Tem Oh, dit is ook heel leuk, ik kende dit nog niet!

Dankzij die Spiderman animatiefilm bij Duckwrth uitgekomen, lang niet gek.

Voor de liefhebbers van die post-punk sound. Leuke band uit Wit-Rusland. Album staat op Spotify.

Maar klinkt best oké inderdaad, beetje eighties new wave.

19 days later

Bent Knee is an American art rock band formed in Boston, Massachusetts in 2009. The band performs in multiple genres and draws from multiple influences, including pop, industrial rock, progressive rock,[2] and avant-garde. The band is known for unpredictable dynamic contrast and the wide vocal range of singer Courtney Swain

Ik kwam er persoonlijk op omdat het naar voren kwam bij InsideOut, beetje het enige label wat er nog bestaat omtrent progressive rock/metal. Wel een interessant concept: het klinkt wat zwaar en agressief of eerder gefrustreerd, prog invloeden en de zangeres heeft een beetje dat geluid dat je ook hoort bij een Björk of een Susanne Sundfør.

Drietebuul Ik luister al een paar dagen de hele dag Molchat Doma. Wat een chille muziek zeg.

Dat album Etazji is helemaal tof. 80's synths, beetje melancholische gitaren, New Order-drums, gewoon leuk. Maar hun oudere werk is ook gaaf (en een stukje rauwer).

tsjok Ik vond het dus ook wel een leuke ontdekking, vandaar dat ik het hier postte. Mooi dat iemand anders er ook wat aan heeft! Ik heb het vooral tot этажи beperkt gehouden, maar zal die oudere albums op jouw aanraden ook eens aanslingeren.

Laatst Frank Carter & The Rattlesnakes gehoord, dit is wel het beste hitje wat mij betreft:

En het nieuwe album van Kevin Gates is ook niet verkeerd:

Vandaag het nieuwe album Ghosteen van Nick Cave geluisterd. Ik vond het loodzwaar maar prachtig en zo mooi hoe hij zijn kwetsbaarheid laat horen in de nummers.
            Het nummer Waiting for you is hartverscheurend in zijn wanhoop en verdriet over het verlies van zijn zoon.

volledige album.

Tem Staat in de wachtrij hier. Maar ik merk dat ik het mentaal behoorlijk lastig vind om het te gaan luisteren. Met Skeleton Tree had ik dat ook al. Cave's eerdere werk is al heel imponerend en meeslepend, en als het dan ook nog zo aangrijpend wordt... het is geen makkelijke kost. Zo te horen heb jij ongeveer hetzelfde.

(Ik wil hem trouwens ook nomineren voor lelijkste cover van het jaar, dat terzijde).

• Tem replied to this.

tsjok

Ja, zeker geen makkelijke kost en erg emotioneel. Maar het is zo'n briljante geest en creatief talent die ik met de jaren alleen maar meer en meer ben gaan waarderen. Echt een heel bijzonder mens.