tsjok Dan zijn we het er dus in ieder geval wel over eens dat dit een schijnheilige wet is. 😉
Ik ben het eigenlijk wel met je eens dat een boerkaverbod, ook als onderdeel van een breder pakket van maatregelen, toch vooral een symbolische maatregel zal zijn. Het effectief in de wielen rijden van de radicale Islam zal denk ik eerder gezocht moeten worden in het weren van vreemdelingen die de radicale Islam aanhangen, en het bestrijden van de radicale Islam via veiligheidsdiensten en sociale programma's (dat is overigens net zo goed het inperken van de godsdienstvrijheid).
Toch geeft zo'n symbolische maatregel denk ik wel een signaal af dat je als samenleving de radicale Islam ook echt met een van zijn kenmerkendste uitingen afwijst. Daarom sta ik er niet negatief tegenover als een boerkaverbod in een breder pakket aan complexere en effectieve maatregelen gegoten gaat worden. Overigens, de Afrikaanse landen waar de boerka verboden is zijn Tunesië, Algerije, Kameroen, Tsjaad, Republiek Congo en Gabon, vast niet toevallig landen waar men de afgelopen 15 jaar volop te maken heeft gehad met milities geënt op de radicale Islam. De suggestie van xenofobie is dus denk ik niet juist. Zelf herken ik mij daar overigens ook niet in.