• Nieuws
  • COC wil lhbti-rechten snel in grondwet, debat erover kan van start

De coalitie moet maar eens de belofte inlossen die in het regeerakkoord staat, om rechten van lhbti’ers grondwettelijk vast te leggen, vinden Astrid Oosenbrug en Philip Tijsma van COC Nederland.

In Trouw.

Gratis tekst bij de NOS.

Leuke kwestie, want alle partijen moeten dan met de billen bloot en de electorale scheidslijn van dat zogenaamd tolerante Nederland zal duidelijk worden. En waar zal die liggen? Is het CDA al zover? En CU? Durft de PVV het al aan, of vinden Henk en Ingrid homo's toch nog te raar en vies?

Even opgezocht wat er dan precies gewijzigd zou moeten worden en waarom.

Het eerste grondwetsartikel luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

In Den Haag zijn al langer plannen om de grondwet op dat punt te wijzigen. Zo sloten zeven partijen twee jaar geleden een zogenoemd Regenboogakkoord, waar het plan is opgenomen. Ook stond het voornemen om 'seksuele gerichtheid' en 'een beperking' toe te voegen aan artikel 1 in het regeerakkoord van het kabinet.

()
Het COC roept Den Haag op om de daad bij het woord te voegen. COC-voorzitter Astrid Oosenbrug: "Al twintig jaar pleit het COC hiervoor. Het kabinet is nu halverwege de rit, ik wil dat ze haast maken om belofte na te komen".

Ze zegt dat de wijziging van de grondwet een belangrijke symbolische functie heeft voor de acceptatie van lhbti'ers. "Natuurlijk is het zo dat mensen niet veranderen door wetten, maar aan de andere kant: als het strafbaar is om iemand uit te schelden voor homo, ga je wel twee keer nadenken.

Wat mij betreft mogen mensen die denken dat de grondwet strafbaarheid regelt, gewoon gediscrimineerd worden. En verder denk ik dat Fortuyn dat artikel 1 nog het best begrepen had.

• Jan replied to this.

sigme En verder denk ik dat Fortuyn dat artikel 1 nog het best begrepen had.

Artikel 1 schrappen? Hmja, lijkt me niet zo handig. Zeker niet gezien de opkomst van extreemrechts en andere rechts-conservatieve partijen.

Porta

O, wauw. Dat wist ik inderdaad niet. Thanks!

Dit lijkt mij onnodig, hopelijk haalt het voorstel het niet. Artikel 1 GW is volgens mij al helder genoeg. Anders zit je straks met een hele kluwen aan subgroepjes die zich allemaal benoemd willen hebben. Sterker nog, je kan het denk ik beter omkeren, alle huidige subgroepjes kunnen geschrapt worden. Zo wordt de wet nog universeler.

Bolkesteijn Sterker nog, je kan het denk ik beter omkeren, alle huidige subgroepjes kunnen geschrapt worden. Zo wordt de wet nog universeler.

Dat zou inderdaad beter zijn (en dus onhaalbaar).

Zoiets dus:
        "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie op welke grond dan ook is niet toegestaan."

Jan Dat denk ik ook. 😁

Bolkesteijn

Maar nu staan er dus wél expliciet groepen genoemd, dus dan is het heel raar om tegen andere groepen, en in het geval van niet-heteroseksuelen gaat het om zo'n 10% van de bevolking, te zeggen dat zij dan weer niet expliciet genoemd hoeven te worden.