Ik las dit artikel:
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2019/06/george-soros-viktor-orban-ceu/588070/
Het is een behoorlijk lange zit, maar zeker de moeite waard. We zijn natuurlijk allemaal bekend met de rechts-conservatieve aanval op de wetenschap en de gestudeerde elite. Wat mij ook in dit stuk opvalt is dat het zonder uitzondering mensen zijn die product zijn van de instituten die ze proberen af te breken.
Wat ik mij afvraag is wat nu precies de beweegreden is voor deze figuren om zo hard de aanval te openen op het onderwijs? In Hongarije wordt er actief beleid gevoerd om zo min mogelijk geschoolde mensen te creëren. Dat is handig om een niet al te kritische massa te genereren, maar op iets langere termijn levert dit toch geheid gedonder op? Een miljoen Hongaren heeft het land al verlaten, stuk voor stuk opgeleide mensen. Dat gaat onherroepelijk leiden tot een lagere levensstandaard, iets waar de burger uiteindelijk toch de overheid voor verantwoordelijk gaat houden. Dan flikkert dat hele kaartenhuis toch weer in elkaar, zou je denken.
Zit er een diepere agenda achter die haat jegens de intelligentsia, of is het gewoon een ordinaire 'power grab' zoals dictators dat vaker doen en dan maar hopen dat ze het zo lang mogelijk uit kunnen zingen? Zijn de mensen die zo ageren tegen de universiteiten waar ze nota bene zelf vandaan komen gewoon zure ex-studenten of zien ze een handige ingang om van hun intellect gebruik te maken om zich door het dommere volk op het schild te laten hijsen? Maar waren deze mensen de afgelopen dertig jaar dan? Zit er überhaupt een politieke filosofie achter of is het gewoon opportunisme?
Kortom: waar komt deze beweging eigenlijk vandaan? Waarom is dit nú een ding, en niet al eerder in de afgelopen 70 jaar?