• TV
  • Eurovisie Songfestival

Duke Nee, alleen publieke omroepen kunnen lid zijn van de EBU en mogen het organiseren.

Duke

Gelukkig niet, dan zouden we Patty Brard krijgen. Dan is er geen nexit nodig, dan worden we vanzelf de EU uitgepleurd.🤢🤢🤢

Zitten er ook nog directe inkomsten aan zo'n evenement? Kaartverkoop, reclame-inkomsten, sponsoren, wedstrijdgeld van de deelnemende landen, enzovoort?

Ik vind het debat over de kosten overigens wel een beetje gezeur. Als halve derdewereldlanden als Servië, Oekraine, Azerbeidzjan, Turkije, Portugal en Griekenland het evenement kunnen organiseren, mag het in Nederland toch geen enkel probleem vormen.

Bolkesteijn

Gewoon door Huawei laten sponsoren, die hebben vast wel wat miljoenen over voor een imago-offensief in Europa.

Reya

We vragen Arnold Schwarzenggert voor de beveiliging. 🙌

Bolkesteijn Kaartverkoop is een inkomstenbron, sponsoren mogen zich aan het evenement verbinden. Wat betreft toerisme is het een mixed bag. Je trekt tienduizenden bezoekers naar je stad, maar andere toeristen komen gewoon later of eerder in het jaar om het te ontlopen.

Gezamenlijk leggen alle deelnemers 6 miljoen in voor de organisatie. De totale kosten zijn inderdaad lager dan bij een groot meerdaags sportevenement. Echter, voor een TV-programma is het wel heel duur. Toch mag Nederland in staat worden geacht om iets neer te zetten wat niet te duur is en kwalitatief toch heel erg goed.

Bolkesteijn

dit is dan wel weer typisch zoiets waar de Publieke Omroep wat mij betreft geen bakken met belastinggeld aan hoeft te spenderen...

Myst Toch mag Nederland in staat worden geacht om iets neer te zetten wat niet te duur is en kwalitatief toch heel erg goed.

Als iemand het lukt een kwalitatief goed songfestival neer te zetten, dan is dat de miljoenen wel waard. Maar het is toch juist de lol dat het allemaal zo fout en slecht mogelijk is?

• Myst replied to this.

Duke Ja en nee. Ik ben niet vies van een beetje kitsch, maar het Songfestival van pakweg 10 tot 15 jaar terug was er eentje waar de meest bizarre act won en dat zorgde er voor dat vrijwel geen enkele inzending echt goed was. Pas sinds een jaar of 10 wordt er meer kwaliteit ingezonden. Dan zitten er nog steeds rariteiten tussen, dat maakt het ook leuk, maar je ziet aan de winst van Nederland en de tweede plaats van Italië dat de beste songs wel bovenaan zijn geëindigd.

Dus glamour en kitsch hoort er bij, maar de goede muziek moet wel centraal staan. Ik vond de organisatie in Israël dit jaar teveel nadruk leggen op de kitscherige kant. Ik hoop dat wij dat wat ingetogener doen.

Myst Ik heb dit staatje met kosten gevonden (in miljoenen EUR):

2019, Tel Aviv, Israël 28,5
          2018, Lissabon, Portugal 23
          2017, Kiev, Oekraïne 30
          2016, Stockholm, Zweden 14
          2015, Wenen, Oostenrijk 35
          2014, Kopenhagen, Denemarken 45
          2013, Malmö, Zweden 15
          2012, Bakoe, Azerbeidzjan 60

Maar de crux zit hem natuurlijk in de inkomsten die er tegenover staan, en voor de organisatie op zich tellen alleen de directe inkomsten.

Bolkesteijn Ik stel voor dat we even contact opnemen met Zweden over hoe de organisatie aan te pakken.

Ik zat te denken, als Duncan en zijn team hadden meegeschreven met de uitslagen van de kijkerswaardering, dan hadden ze toch al voordat de score van de Zweden bekend was gemaakt kunnen juichen? Simpelweg door het aantal punten dat nog te vergeven was te tellen. Dan was evident geweest dat Zweden lang niet genoeg punten zou krijgen van de kijkers. 🤔

4 months later

Hooverphonic gaat voor België naar het ESC. Liedje is nog onbekend.

Linus Uiteindelijk heeft het ook gewoon met het liedje te maken, maakt niet uit welke naam je er aan hangt. Het debacle van Finland van afgelopen jaar maakte dat wel duidelijk. Wat een zouteloos liedje was dat.

Myst

Klopt, al helpt het vaak wel om een professionele act te sturen. Kleinere kans op vals zingen door de zenuwen en ongemakkelijke bewegingen op het podium. Ze zeggen trouwens ook zelf dat ze al driemaal eerder waren gevraagd, maar toen hadden ze geen geschikt liedje.

• Myst replied to this.

Linus Zou leuk zijn voor de Belgen als ze hoge ogen gooien. De laatste twee jaar was het echt slecht.

Myst

Eens, al vond ik Blanche nog niet eens heel slecht. Het lied was prima, maar ze zag er verloren uit op het podium. Afgelopen jaar was wel beroerd. Maar het niveau is sowieso lager als de Walen aan de beurt zijn om iets in te sturen. Als ze willen winnen zal het bijna wel van de Vlamingen moeten komen.

• Myst replied to this.

Linus Blanche was drie jaar terug, toen werden ze nog vierde. En een paar jaar daarvoor werden ze ook vierde, volgens mij waren dat allebei Waalse inzendingen. Die Walen doen het vooralsnog beter.

Net even gekeken, Sennek ben ik helemaal vergeten. :') Wat waarschijnlijk jouw punt wel bewijst.

En je hebt gelijk. Ik dacht dat het afschuwelijke Mama van Axel uit Wallonië kwam en dus de goede jaren Vlamingen waren. Maar het is net andersom.

remlof
                        Ik hiervan:

Ergens wel zonde dat ze kennelijk naar het songfestival(waar ik op schijt) gaan. De plaat waar dit liedje vanaf komt is één van mijn favoriete triphopplaten uit de jaren 90.

Laten we niet vergeten dat Hooverphonic Geike Arnaert heeft voortgebracht.