Morgen de eerste halve finale. Daarin komt onder meer België op het podium. Die kan ook snel weer naar huis, een uiterst zwak nummer wordt door een uiterst zwakke artiest uitgevoerd. De staging raakt ook kant noch wal. Daarmee zal België voor de tweede keer op rij de finale niet halen, na een aantal heel goede jaren. U hoorde het hier het eerst.
Australië wordt getipt als winnaar van deze halve finale, maar dat komt voornamelijk door de staging die volkomen waanzinnig is. Op de goede manier. Het appelleert aan liefhebbers van het Songfestival van 15 jaar terug toen idiote podiumaankleding nummers nog wel eens naar de finale wist te pushen. Dat is ook nodig, want het nummer zelf is een behoorlijk rommeltje.
Griekenland is de andere grote kanshebber op de winst, met een moderne ballad gezongen door een zangeres met een kenmerkende stem. Zal sowieso goed komen.
Groot vraagteken is mijn persoonlijke favoriet IJsland. In zijn genre een ijzersterk nummer met zelfs een beetje Songfestivalallure, maar of een gast die de ondergang van Europa en een dystopie waarin haat de boventoon zal voeren de huiskamers in schreeuwt het bij de jury het goed zal doen waag ik te betwijfelen. Misschien hakken over de sloot de finale in, dankzij de thuisstemmers.
Over avant-garde gesproken, ik ben bang dat we Portugal achter gaan laten in de halve finale. Een fantastisch nummer met invloeden van fado, dancehall, arabische en aziatische muziek en een onnavolgbare danser lijkt het slachtoffer te worden van slechte kledingkeuze en een niet zo'n goed in beeld gebracht optreden. Eeuwig zonde, want dit verdient de finale. Let op de death drop bij het optreden.
Elk jaar is er zo'n nummer waar niemand op let maar die het stiekem heel goed zou kunnen doen en dit jaar is dat Slovenië. Beetje duister, mellow en met duidelijke onderlinge dynamiek. Risico van dit nummer is dat het te introvert is, maar de kijker die kijkt omwille van de kwaliteit zal dit nummer zeker kunnen waarderen. Finale lijkt me ook wel een garantie voor dit nummer
Cyprus wordt de grote teleurstelling van deze halve finale. Met een nummer sterk lijkend op het nummer waarmee ze vorig jaar tweede werden lijkt Cyprus nu gekozen te hebben voor een matige zangeres en een staging die niet helemaal vlekkeloos over komt. Het nummer Replay zal de finale wel halen (al is het alleen maar omdat
Georgië en Griekenland ook in deze halve finale zitten), maar daar roemloos in het rechterrijtje eindigen, denk ik.
Dat het Songfestival ook een plek is waar carrières van eens populaire artiesten roemloos eindigen kun je aanschouwen als Finland Darude op het podium zet met een nummer waarbij men zelfs in 1999 de slaap uit de ogen moet wrijven. Ook deze zie ik niet de finale halen.
Dit is de opmaat naar de tweede halve finale van donderdag met, objectief gezien, kwalitatief de beste nummers. Deze halve finale zal niet de winnaar van het Songfestival voortbrengen. Griekenland zie ik de top 10 nog wel halen, net als Australië en misschien ook Slovenië. De rest zal een bijrol spelen.