Ik ben ook blij dat ze die hufter eindelijk te pakken hebben. Domme zak hooi die zich door het Kremlin heeft laten gebruiken.

Als het bij wikileaks gebleven was bij het ongefilterd publiceren van deze gegevens had ik wel sympathie kunnen houden voor Assange maar als klokkenluider site hoor je je dan wel ver te houden van een politieke agenda

Assange heeft talloze misstanden aan het licht gebracht. Hij heeft natuurlijk fouten gemaakt, maar dat was denk ik onvermijdelijk. Net als zijn latere gedrag. Alleen al de oorlogsmisdaden in Irak en Afghanistan die hij naar buiten bracht, waren van grote waarde en verstoorden het imago van 'clean wars' zoals dat sinds begin jaren negentig door het Amerikaanse leger met succes werd neergezet.

Ik begrijp uit de berichtgeving dat hij in de VS maximaal 5 jaar cel kan krijgen. Dan is het best een beetje wrang dat hij al 7 jaar opgesloten zit in een ambassade.

Molurus Op basis van de huidige aanklachten ja, maar het is niet gezegd dat het daarbij blijft. Er is een reden dat zowel Ecuador als het VK hem alleen zouden opgeven bij de toezegging dat er geen doodstraf tegen hem geëist wordt.

Ik vind het artikel op onze voorpagina wel erg eenzijdig. Ja, Assange heeft zeker ook slechte dingen gedaan en zijn politieke stellingname de afgelopen jaren was nogal dubieus om het zacht uit te drukken. Maar hij wordt ook zeker getarget omdat hij belangrijke informatie naar buiten heeft gebracht als klokkenluider, over misstanden die het publiek moet weten. Dat is niet iets slechts en het maakt Assange persoonlijk erg kwetsbaar.

Ten aanzien van zijn gedrag in de ambassade, kom op zeg. Zeven jaar opgesloten zitten in een klein gebouw dat niet bedoeld is voor permanente bewoning drijft mensen tot waanzin. Dat hij dan kribbig wordt of skatete in de gang lijkt me nauwelijks relevant, laat staan getuigen van grootheidswaanzin.

tsjok Mwah, de informatie die hij met WikiLeaks naar buiten bracht was nogal eenzijdig en paste héél toevallig allemaal prima in het straatje van Moskou.

remlof Als je het hebt over info over Clinton bijvoorbeeld, zeker weten. Maar de Panama Papers niet. Sterker nog, daarin werden ook veel Russische olichargen beschuldigd. En Amerikaanse oorlogsmisdaden zoals het schieten op ongewapenden en journalisten moeten wmb aangekaart worden ongeacht wie er baat of schade van heeft.

Ik wil Assange dus ook zeker niet vrijpleiten van alles hoor. Maar de nuance lijkt me wel belangrijk.

tsjok Helemaal mee eens. Het past allemaal naadloos in de traditie van hoe we in Nederland tegen klokkenluiders aankijken.

Alleen al het feit dat Assange heeft meegeholpen Trump in het Witte Huis te krijgen zal ik die klootzak nooit vergeven.

tsjok Maar de Panama Papers niet. Sterker nog, daarin werden ook veel Russische olichargen beschuldigd.

De Panama Papers hebben niets met WikiLeaks te maken afaik, die data werd anoniem gelekt naar een aantal kranten.