En het is officieel:
Forum voor Democratie: de grote verliezer van de verkiezingen
18 fracties in een kamer met 150 zetels.
:')
Linus En we beginnen pas net. Ik denk echt niet dat we hiermee de laatste afsplitsing te pakken hebben.
Ze waren zeker niet uitgenodigd voor de wijnproeverij.
Brekend: Van Haga splitst zich af van nieuwe afsplitsing.
Whahahaha, dat is nog sneller dan verwacht
Lasbril hangt vast al aan de telefoon met ze.
Is dit nu het grootste aantal fracties in de geschiedenis van de Nederlandse politiek?
- Edited
Nu was met de Partij voor de Dieren de grens van nuttige toevoegingen aan het brede politieke spectrum in de Kamer voor mij wel ongeveer bereikt, maar we zijn dus nu gezegend met nog een stuk of zeven protesterende schreeuwclubjes met een vrij smal pakket aan standpunten en zonder fatsoenlijk partij-apparaat. Toch een beetje medelijden met Bergkamp.
Ik ben tegen verhoging van de kiesdrempel en tegen een verbod op afsplitsingen, maar het wordt nu toch wel verdraaide onpraktisch.
Iemand in m'n vrienden appgroep:
"arme tjerrie, eerst hadtie corona en nu heeftie afscheiding"
- Edited
Normaal gesproken zou ik zeggen dat de meeste afsplitsingen wel weer wegvallen na verkiezingen, maar het begint wel nijpend te worden inderdaad.
We krijgen straks waarschijnlijk een kabinet met bijna alle constructieve partijen en de oppositie zal bestaan uit twee christelijke partijen en verder heel veel flankpartijen die onderling ook weer zo verschillen dat daar ook niet echt veel uit zal komen wat betreft nuttige wetgeving. Alleen extreem-rechts zou een oppositiecoalitie kunnen beginnen om zo als blok nog wat gedaan te krijgen, wat ook weer geen fijn idee is.
En dan is het toch een gelukje dat 50Plus niet met twee zetels in de kamer zat, anders hadden we er nu 19 fracties.
Linus Dat is inderdaad wel zorgelijk. Stel dat Rutte-IV gaat bestaan uit de, toch inmiddels redelijk voor de hand liggende, combinatie VVD-D66-CDA-PvdA-GL gaat bestaan, dan bestaat de oppositie uit Wilders, van der Staaij, Marijnissen en een hoop smurfen. Veel makkelijker ga je het niet krijgen als coalitie, tot zover de hoop op een inhoudelijk debat de komende jaren.
Dat valt uiteraard ook de kiezer aan te rekenen, maar toch.
janneke141 Ik ben tegen verhoging van de kiesdrempel en tegen een verbod op afsplitsingen, maar het wordt nu toch wel verdraaide onpraktisch.
Dikt vanzelf wel weer in op enige manier.
janneke141 Ik ben tegen verhoging van de kiesdrempel en tegen een verbod op afsplitsingen, maar het wordt nu toch wel verdraaide onpraktisch.
Eens. Ik vond en vind nog steeds dat het hyper-pluriforme partijlandschap echt een waarde is voor de Nederlandse democratie. Maar ik zou wel graag zien dat partijen zich meer organiseren rond gemeenschappelijke standpunten in plaats van deze versnippering rond personen.
Ja, laten we hopen dat het systeem voldoende zelfcorrigerend vermogen heeft. Voorlopig heb ik daar nog wel vertrouwen in, maar het wordt nu even doorbijten ben ik bang. Gelukkig acht ik de kans dat deze Kamer de volle vier jaar uitzit nog steeds vrij klein.
De volgende verkiezingen worden echt heel belangrijk en gaan veel veranderen.