remlof Maar dat is lulkoek. Als jij een filmpje op YouTube uploadt van je baby en op de achtergrond is muziek van The Beatles te horen of een UEFA-voetbalwedstrijd te zien, dan wordt dat al door het uploadfilter herkend en wordt de video hetzij geblokkeerd, hetzij gaan de reclame-inkomsten dan niet naar de uploader maar naar de vermeende rechthebbende. Voor YouTube verandert er dus eigenlijk niks.
Het enige dat verandert, is dat andere aanbieders ook gedwongen worden om zich aan deze "state of the art" aan te passen. Google heeft daar meer dan 100 miljoen euro in geinvesteerd en het wordt becijferd dat het 500 miljoen euro zou kosten om vanuit de huidige achterstandspositie een alternatief te ontwikkelen dat Google's werk evenaart. Het is voor anderen dus nooit economisch rendabel om zo'n alternatief te ontwikkelen - zeker niet vanuit het oogpunt dat de EU-richtlijn een bedrijf daar maar maximaal 3 jaar de tijd voor geeft.
Wat de richtlijn dus vooral bereikt, is dus juist een vergroting van de marktmacht van Google.