Na een dagje bezinken en bespreken met anderen kom ik tot de volgende conclusies:
Qua cinematografie was het echt briljant. Camerawerk, muziek, regie, make-up, CGI, allemaal van ongekend hoog niveau. Daarom voelde het zo intens aan en daarom was het zo vreselijk spannend. Dus echt props daarvoor, ik verwacht dat GoT weer een sloot Emmy's en andere prijzen in de wacht gaat slepen.
Maar qua verhaal... Hoe langer je er over nadenkt, hoe meer gaten er in vallen en hoe meer je realiseert dat bij lange na niet alle potentie hier uit is gehaald. De White Walkers, de grootste vijand van de afgelopen 8 seizoenen, deden feitelijk helemaal niets. Daardoor was ook alle dragonglass en Valyrian steel eigenlijk geheel overbodig hoewel er enorm veel tijd is besteed aan het opbouwen van het belang daarvan. Waarom hebben ze niet één van de karakters met zo'n legendarisch zwaard (Jorah, Jon, Brienne, Jaimie) met een Walker laten vechten? Jon en Danaerys speelden sowieso geen enkele rol van betekenis tijdens de hele slag en maakten constant rare beslissingen. Dan de plot armour die vrijwel alle hoofdpersonen bezaten. Dat wight-leger sloeg zonder enkele moeite door het volledige leger en de muren van Winterfell heen, maar vervolgens overleven alle belangrijke personages het moeiteloos terwijl het hele kasteel overlopen wordt. Sam werd op een gegeven moment niet eens meer gered, Jaime, Brienne en Podrick stonden volgens mij wel een half uur lang letterlijk met de rug tegen de muur. Hoe Ghost, Grey Worm, Thormund het overleefd hebben is me echt een raadsel.
De scenes in de kerker waren nog zo'n teleurstelling. Er zit een grote groep weerloze mensen in een kelder met welgeteld één wapen en dan springen er overal zombies uit de muren en dan rennen ze gewoon weg? Waarheen dan? Hoe kan het dat iedereen het daar overleefd heeft en dat ze zelfs niet hebben moeten vechten?
Ten slotte ook erg jammer dat we geen bekenden als Wights hebben zien vechten. Er waren zo veel toffe opties, van Hodor tot Ned tot Benjen, maar daar maakten ze helemaal geen gebruik van. Heel even leek dat toch te gebeuren toen Edd en Lyanna Mormont herrezen maar vervolgens kwamen die gewoon niet meer in beeld. Oh, en nog een dingetje: iemand de Knights of the Vale gezien? Die hadden een gigantisch leger na de Battle of Winterfell maar volgens mij zijn die helemaal niet in beeld geweest, of ik heb ze gemist.
Enfin. Het is in mijn ogen een erg matig script dat waanzinnig goed is uitgevoerd. Lange tekst is dit geworden, ik moest het even kwijt.