Wat een matig artikel.
Het begint al bij de definiëring van het probleem. Eerst heeft hij het over de wooncrisis en dat die ontstaat door een gebrek aan huizen (oké, dus je hebt het over het huizentekort?), in de regel daarna vraagt hij zich af waarom wonen zo duur is (o, dus het gaat over het prijzenprobleem?).
Maar laten we die twee eens uit elkaar trekken:
1) De woningnood
Ossu heeft gelijk: er is in Nederland een geografische mismatch tussen vraag en aanbod. Het aanbod is niet daar waar mensen willen wonen. Daarnaast is de ontwikkeling van huishoudgrootte relevant in relatie tot het huizentekort. Dat is inderdaad - deels - beleid. Samenwoonboetes, aanrechtsubsidies etc. Voor een deel is de mismatch ook gevolg van autonome ontwikkelingen.
In eerdere artikelen (volgens mij hier ook besproken) worden cijfers daarover aangehaald. Die had ik graag meegenomen zien worden en voorzien van duiding.
Daarnaast wordt een forse hoeveelheid huizen aan de markt onttrokken. Ik heb AirBnB al genoemd, wat op zichzelf al het tekort aan studentenwoningen verklaart. Tegen de 30.000 woningen (grotendeels studio's en kamers verwacht ik) die aan de markt zijn onttrokken. Ook worden woningen en masse onttrokken aan de koopmarkt, waardoor mensen door het gebrek aan aanbod gedwongen zijn te huren.
Ik betwijfel dus of het wel nodig is een miljoen woningen te bouwen (even los van de wenselijkheid, inb4 Dwers). En al helemaal geen gezinswoningen, er zijn de komende jaren juist heel veel seniorenwoningen nodig die levensloopbestendig zijn. Maar daar zie ik de VVD bepaald niet voor pleiten.
2) Het prijzenprobleem
Hier beperk ik me tot het verwijzen naar onderzoeken van DNB en de Rabobank. Zij concluderen dat verruimde financieringsmogelijkheden (beleid!) zorgen voor een prijsopdrijvend effect. Een tekort aan aanbod heeft maar een beperkte invloed op de prijzen van huizen. De beperking zit 'm namelijk in wat je kunt betalen. En als je meer kan betalen dan doe je dat.
Ook hier zit een samenhang met beleggers die het kapitaal hebben om fors te overbieden omdat ze de woning daarna voor de hoofdprijs kunnen verhuren tegen een jaarcontractje.
Jammer dat de auteur deze onderzoeken - die inmiddels veelvuldig in de media zijn verschenen - onbesproken laat. Je zou bijna denken dat hij aandelen Heijmans heeft.