• Nieuws
  • Laat de wolf welkom zijn in ons land

7 days later

Inmiddels is er in Nederland ook een actiegroep No Wolves die wil dat de beschermde status van wolven in Nederland wordt zodat de groei van de populatie kan worden beteugeld. 'Het kan snel gaan met de populatie. Gemiddeld krijgt een wolf zo'n vier tot acht pups per jaar', zegt Bart Kemp van de groep. Hij is schapenhouder.

en

'Als je een roedel wolven in de buurt hebt, laat je je kind van tien echt niet langsfietsen op weg naar school.'

Citaten uit AD. Schijnbaar is voor het eerst in 150 jaar een wildprooi gevonden die gedood is door een wolf. Een edelhertkalf gedood door GW96of.

Ik ben inmiddels ook voorstander van de terugkeer van de beer in Nederland. Actiegroep Beer op (de) Weg is in oprichting.

Die kerel die zijn kind van tien niet meer wil laten fietsen is ook 150 jaar terug blijven hangen 😄

3 months later

We hebben een wolvenpaar in Nederland. Ze werden onlangs door een automatische camera op de veluwe vastgelegd. Het kan zijn dat de twee al jongen hebben. Ik voorzie een rom-com met Matthijs van de Sande Bakhuyzen als Wolf 1.

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten om een keer een wolf te zien in Nederland <3

Dwersdriever De economische schade van die wolven is uiteindelijk heel beperkt. Het is meer een kwestie van emotie en de onwil van ons als mensen om ons aan te passen aan de omgeving waar we wonen.

tsjok Mogelijk is het ook ingegeven door het groeiende aantal illegaal gedode wolven? Het kan zijn dat als het legaal doden van wolven gemakkelijker wordt, dat in totaal het aantal gedode wolven gaat dalen omdat men wolven minder vaak illegaal doodt. Al lijkt het mij ook verstandig als de genoemde maatregelen om kuddes vee te beschermen worden genomen.

Ik vind het overigens persoonlijk wel leuk dat de wolf er weer is.

Bolkesteijn Mogelijk is het ook ingegeven door het groeiende aantal illegaal gedode wolven? Het kan zijn dat als het legaal doden van wolven gemakkelijker wordt, dat in totaal het aantal gedode wolven gaat dalen omdat men wolven minder vaak illegaal doodt.

Ik vind je theorie plausibel, maar als ik het artikel van vk mag geloven gaat het potentieel op 80 of meer legaal gedode wolven per jaar. Dat kan een populatie van enkele honderden natuurlijk nooit hebben.

tsjok Dat klinkt op zich logisch. Maar gevoelsmatig gaat het toch om het belang van de schapen- en geitenhouders. Het vult elkaar aan.

a month later

Preventief doodschieten! Allemaal!
        M'n lammetjes! M'n biggetjes! Moeten zeker maar gewoon geofferd worden voor linkse hobbies?

sigme Vanaf heden 20% van de biggen afdragen als belasting. Oh, je hebt er vier? Dan krijg je eenvijfde van een big terug bij je belastingteruggave.