Myst Elden Ring is uit, dus dat ben ik aan het spelen.
Dit is trouwens een heel erg goede game. Het is in essentie gewoon Dark Souls, speelt exact hetzelfde en exact dezelfde concepten, maar dan in een open wereld en met nieuwe mechanics als stealth en jumping (ja, ja). Maar waar ik mij bij Dark Souls echt er doorheen heb moeten worstelen omdat je je tanden stukbijt op sommige delen van het spel, geeft Elden Ring zoveel meer vrijheid dat het niet kunnen verslaan van een sterke vijand geen probleem hoeft te zijn. Je kunt gewoon iets anders gaan doen op een andere plek en later terugkeren.
Net als bij Dark Souls wordt het verhaal en de wereld in Elden Ring heel vaag gehouden en wordt het door middel van korte conversaties met NPC's en interacties met items en plekken in de wereld langzaam duidelijk wat er nu precies aan de hand is. Dat aspect van world-building komt in deze game nog sterker tot zijn recht door het open karakter.
Natuurlijk is de game erg moeilijk, maar dat voelt zoals altijd op geen enkele manier oneerlijk. Bovendien zijn er wat handvatten aangereikt. Respawning gebeurt zelden ver van waar je gestorven bent. Summon signs voor NPC's zijn talrijk én herbruikbaar, omdat er hier niet zoiets als 'hollowing' is en je hebt zelf een soort portable summon die op bepaalde plekken ingezet kan worden. Door die drie elementen kun je ook wat riskanter spelen. Nog steeds raak je al je currency kwijt als je sterft, maar dat is zo ongeveer de enige consequentie en je bent heel snel weer terug in de actie, weinig backtracking is nodig.
Al met al een ontzettend goede game-ervaring, een soort culminatie van alles wat deze games goed maakt. Uren plezier gegarandeerd.