Over enkele jaren krijgen we allemaal te maken met Open banking (PSD2). Dit zou eigenlijk al begin dit jaar worden ingevoerd, maar dat is uitgesteld. Voor degene die er niet bekend mee zijn, lees jezelf even in: https://www.frankwatching.com/archive/2018/12/06/open-banking-psd2-waarom-we-allemaal-onze-bankrekening-vrij-gaan-geven/ (6 minuten leestijd).
Ik ben niet van plan om aan deze gekkigheid mee te doen. Niemand behalve ikzelf hoef te weten welke transacties ik allemaal heb. Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat ik wat te beschermen heb. Namelijk mijn eigen privacy. Als ik het zo lees gaat dat wel lastig worden, met bijvoorbeeld lokkertjes (korting op de hypotheek) of (ik denk dat dat op den duur wel gaat gebeuren) uitsluiting van bepaalde diensten.
Dus hoe kan ik er nu al voor zorgen dat ik daar niet in trap. Wat ik zelf heb bedacht is het openen van een andere spaar- en betaalrekening bij een andere bank (bank B ). Alle inkomsten laat ik via mijn huidige betaalrekening (bank A) binnenkomen, wat ik over hou boek ik over naar een spaarrekening bij bank B. Een deel van het geld stort ik dan op een betaalrekening bij diezelfde bank, en daar doe ik mijn uitgaven mee.
Op deze manier kan ik mijn betaalrekening bij bank A opgeven bij dat PSD2, zodat ik gewoon die korting op de hypotheek krijg. En heb ik gewaarborgd dat ze niet mijn uitgaven kunnen zien. Any comments?