Gisteren de documentaire online bekeken. Ik vond haar uitspraak ''racisme is niet toegenomen, maar de mate waarin we het kunnen zeggen wel'' een sterke uitspraak. Nu vind ik Simons persoonlijk geen sympathieke vrouw, maar hoe absurd sommige tegenstanders op haar reageerden zette wel kracht bij haar uitspraak. Ze heeft dan ook een punt wat betreft hoever men gaat in de discussie over gevoelige onderwerpen zoals racisme. Wat mij ook wel aan het denken heeft gezet is hoe fel er gereageerd wordt op 'allochtone' Nederlanders die een niet-populaire mening over racisme verkondigen, of laat ik het anders verwoorden, zodra het tegen de haren instrijkt van de autochtone Nederlander. Meningen zoals die van Simons worden niet op een normale manier bediscussieerd in de media in de zin dat media-outlets als de NOS er geen aandacht aan besteden, of, wanneer er aandacht aan wordt besteed, het altijd door media zoals de Geenstijl op een bepaalde manier wordt geframed. Terwijl ik denk dat er best wel wat te winnen valt maatschappelijk gezien om naar dit soort geluiden te luisteren. Tenslotte leven we niet meer in de jaren 50 waar praktisch heel Nederland blank was en is het daarom wel zo eerlijk is om ook aandacht te besteden aan de wensen van minderheden.