tsjok Ik vind ook niet dat je banken zomaar failliet moet laten gaan als dat verstrekkende gevolgen heeft. De pijn zit 'm vooral in het feit dat mensen die er aantoonbaar een puinzooi van maken zelden op de blaren moeten zitten in Nederland. Waarbij de top systematisch de dans ontspringt, en mensen op de werkvloer en in de samenleving de sigaar zijn.
Dividendfraude door ABN, Liborfraude door o.a. Rabobank, het faciliteren van witwassen door ING. Zowel het management als aandeelhouders voelen geen pijn, maar op de werkvloer worden wel tig mensen ontslagen. Ondertussen heeft ING de 'recordboete' alweer ruimschoots terugverdiend, terwijl het nog maar een paar jaar geleden aan het staatsinfuus hing.
En de ziekenhuizen laten we wél klappen (hoe terecht het op zichzelf mogelijk ook is), met alle gevolgen voor de patiënten en werkvloer van dien.
Ik ben me er terdege van bewust dat mijn verhaal zwalkt, wankelt en rammelt. Nogmaals, rationeel kan ik het ook wel verklaren. Maar het voélt verkeerd. En dat is ook wat waard.